Forebyggelse af Social Kontrol

Som en del af Københavns Kommunes indsats til forebyggelse af social kontrol lancerer vi vores online læringskoncepter: ’Samtaler om SKAM’, podcasten ’Kærlighed og knuste hjerter’ der er henvendt til 7. klasse og ’Stoleleg’ en film og øvelse der er henvendt til 4. til 6. klasse.

Vores læringsredskaber kan bruges til at skabe diskussioner i klasseværelset, i fritidsklubben eller din forening. Det er både videomateriale og podcasts og tilhørende manualer. Meningen er at skabe refleksioner i undervisningslokalet og give redskaber til at tale om kærlighed, familie, venskaber og fællesskabets normer.

Hvem henvender materialet sig til?
Samtaler om SKAM: Fra 7. klasse og op
Podcasten Kærlighed og knuste hjerter: Fra 6. klasse og op
Stoleøvelsen: Fra 4. klasse og op

Baggrund
Baggrunden for dette materiale, er bl.a. at starte en samtale om social kontrol. Social kontrol kan beskrives som adfærdsregulering, der sikrer, at bestemte normer opretholdes og ikke brydes. Når vi taler om social kontrol i æresrelaterede konflikter handler det om en række handlinger, der i væsentlig grad hæmmer eller begrænser en persons livsudfoldelser af hensyn til familiens ære. Det kan f.eks. være kontrol eller restriktioner i forhold til livsstil, fritidsaktiviteter, sociale relationer, valg af ægtefælle eller retten til at bestemme over sin egen krop.

Det kan få konsekvenser for den enkelte i form af f.eks. manglende frihed og lighed samt deltagelse i skole- og fritidsaktiviteter. Du kan læse mere om social kontrol i Københavns Kommunes ekspertgruppes anbefalinger ved at trykke her.

Oplever du noget der bekymrer dig, eller har du brug for råd og vejledning kan du henvise til og søge hjælp hos Etnisk Ung. Etnisk Ung har ydermere en hotline man kan benytte sig af: 70277666.

Samtaler om SKAM
Med den norske serie SKAM som baggrund, har Amira og Amina, Jeta og Evin og Khaterah og Hannah har samtaler i skolens vindueskarm om ting fra serien der relaterer sig til deres eget liv. De små film, lægger op til en diskussion om bl.a. kærlighed og socialliv og ikke mindst de normer der dikterer og lægger rammerne for vores liv.

Samtaler efter SKAM er en serie af små film, der henvender sig til elever i 7. klasse og opad. Filmene kredser om samtaler som 6 unge kvinder har i en vindueskarm på en skole i København. Baggrunden for samtalerne er den populære norske serie SKAM, der tog Danmark og hele Norden med storm. Serien SKAM handler om ungdomsliv på et norsk gymnasium og i seriens fjerde og sidste sæson følger man karakteren Sana.
Værd at vide inden du bruger materialet

Samtaler efter SKAM er en serie af små film, der henvender sig til de ældste klasser. Filmene kredser om samtaler som 6 unge kvinder har i en vindueskarm på en skole i København. Baggrunden for samtalerne er den populære norske serie SKAM, der tog Danmark og hele Norden med storm. Serien SKAM handler om ungdomsliv på et norsk gymnasium og i seriens fjerde og sidste sæson følger man karakteren Sana. Sana er en ung norsk kvinde med marokkansk baggrund. Sana går med Hijab og er troende muslim. I serien deltager Sana i fester med sine kammerater og glæder sig til den såkaldte ’russetur’, men når det kommer til kærlighed hører det til ægteskabet og dette helst med en troende muslim. En dag møder hun Youssef, der er venner med hendes bror. Selvom hun prøver at kæmpe i mod, drages hun til ham og efter mange forviklinger bliver de til slut kærester. Dette er baggrunden for den samtale, de unge kvinder i undervisningsmaterialet har i vindueskarmen på en skole i København.

Målgruppe
Samtaler om SKAM henvender sig til elever fra 7. klasse og op eller til deltager fra 14 år og op.

Klik på nedenstående link for at downloade manual til ‘Samtaler om SKAM’

Mino Danmark_Undervisningsportal_Lærermanual

Alkohol og fester
Temaet for denne film er alkohol og fester. For mange unge mennesker, er det at mødes for at feste, en naturlig del af ungdomslivet.  Men har fester en ramme, der kan inkludere alle unge mennesker? Hvad nu, hvis man ikke får lov af sine forældre til at deltage i fester – og hvad hvis man er af den type, der slet ikke bryder sig om at være i rum med fest, mange mennesker og alkohol?  Evin, Jeta, Hannah, Khaterah, Amria og Amina har samtaler om netop dette emne. Igen er samtalernes baggrund serien SKAM.

Se videoen her

Når man forelsker sig, uden for sin egen religion
Hvor stor er chancen for at en muslim forelsker sig, i en ikke-muslim? Den er ret stor. Men hvad gør man, når normen dikterer at kærlighed er noget der kommer i forlængelse af et ægteskab? Og hvad betyder det, at man blandes på tværs af etnicitet og religion? For karakteren Sana, i serien SKAM, har valget ikke været nemt, om end der findes en løsning i sidste ende. Men hvad er det, der afgør hvad der er rigtigt og forkert når vi forelsker os?

Se videoen her

Kærlighed uden kys og kram?
Kan man elske nogen og være kærester, uden at kysse, kramme eller gå i seng med hinanden? I denne film diskuteres det om det er muligt, og hvordan det har set ud for Sana i serien SKAM.

Se videoen her

Den Normkritiske Stoleleg
På Lundehusskolen har man leget normkritisk stoleleg. Stolelegen er en sjov leg, hvor man kan være enten enig eller uenig i de udsagn, som bliver læst op. Før I ser, hvordan det er gået på Lundehusskolen, synes vi, at I skal prøve at lave stolelegen selv. Det er egentligt ret nemt. Man starter med at lave en cirkel med stole, hvor alle sætter sig ned. Så læser læreren en række udsagn op, som du kan være enten enig eller uenig med.
Hvis man er enig, så rejser man sig op og bytter plads med en anden, der har rejst sig op. Er du uenig, skal du bare blive siddende. Bagefter samler vi op i fællesskab.

Målgruppe
Den Normkritiske Stoleleg henvender sig til elever fra 4. klasse og op eller til deltagere fra alderen 6 år og op.

Klik på nedenstående link for at downloade lærermanual til Den Normkritiske Stoleleg
Den Normkritiske Stoleleg_Manual (002)

Drenge er bedre til sport…

Er drenge bedre til sport mens piger er bedst til ting som at tegne og male? Og får man lus, hvis man leger med nogen af det modsatte køn?

Eleverne fra Lundehusskolen har leget normkritisk stoleleg og giver deres bud på hvordan det hænger sammen.

Det er bedst at mor bestemmer aftensmaden

 

Er mødre bedre end fædre til at lave mad? Har de voksne altid ret eller kan de også tage fejl? Og ændrer vores normer sig over tid?

Er det svært at være en minoritet?

Er det sværere at være minoritetsetnisk eller homoseksuel i Danmark? Har du nogensinde set en superhelt med tørklæde?

Eleverne diskuterer efter de har leget den normkritiske stoleleg.

Kærlighed og knuste hjerter

Kærlighed og knuste hjerter er lavet som en podcast baseret på en sand historie. ’Samira’ er ikke på udkig efter en kæreste, men en dag vikles hun ind i en stor konflikt, da hendes bror opdager, at hun har en kæreste.

Podcasten medfølges af en række opgaver, der berører emner som kærlighed, social kontrol, normer for hvordan man er kærester og dét at have forskellig etnisk baggrund. Du kan bl.a. prøve at lave din egen podcast.

Navne og detaljer i podcasten er lavet om, for at bevare deltagernes anonymitet.

Målgruppe
Kærlighed og Knuste Hjerter henvender sig til studerende fra 7. klasse og op eller aldersgruppen 14 år og op.

Klik på nedenstående link for at downloade lærermanual til Kærlighed og knuste hjerter
Kærlighed_og_knuste_hjerter_Manual

Klik her for at afspille podcasten: Kærlighed og knuste hjerter