Online læringskoncepter

Digitale undervisningsværktøjer til skoler

Som en del af Københavns Kommunes indsats til forebyggelse af social kontrol lancerer vi vores online læringskoncepter. Her finder du tre serier af undervisningsværktøjer du kan bruge:

Vores læringsredskaber kan bruges til at skabe diskussioner i klasseværelset, i fritidsklubben eller din forening. Det er både videomateriale og podcasts og tilhørende manualer. Meningen er at skabe refleksioner i undervisningslokalet og give redskaber til at tale om kærlighed, familie, venskaber og fællesskabets normer.

 

Ønsker du at vide mere om vores tilbud?
Kontakt projektchef Fahad Saeed: fahad@mino.dk

 

Samtaler om ‘SKAM’

Med den norske serie SKAM som baggrund, har Amira og Amina, Jeta og Evin og Khaterah og Hannah har samtaler i skolens vindueskarm om ting fra serien der relaterer sig til deres eget liv. De små film, lægger op til en diskussion om bl.a. kærlighed og socialliv og ikke mindst de normer der dikterer og lægger rammerne for vores liv.

Læs mere her

Det Normkritisk Stoleleg

Stolelegen er en sjov leg, hvor man kan være enten enig eller uenig i de udsagn, som bliver læst op. Man starter med at lave en cirkel med stole, hvor alle sætter sig ned. Så læser læreren en række udsagn op, som du kan være enten enig eller uenig med.
Hvis man er enig, så rejser man sig op og bytter plads med en anden, der har rejst sig op. Er du uenig, skal du bare blive siddende. Bagefter samler vi op i fællesskab.

Læs mere her

Kærlighed og knuste hjerter

Kærlighed og knuste hjerter er lavet som en podcast baseret på en sand historie. ’Samira’ er ikke på udkig efter en kæreste, men en dag vikles hun ind i en stor konflikt, da hendes bror opdager, at hun har en kæreste.

Læs mere her

Samtaler om ‘SKAM’

Samtaler om SKAM er en serie af små film, der henvender sig til elever i 7. klasse og opad. Filmene kredser om samtaler som 6 unge kvinder har i en vindueskarm på en skole i København. Baggrunden for samtalerne er den populære norske serie SKAM, der tog Danmark og hele Norden med storm. Serien SKAM handler om ungdomsliv på et norsk gymnasium og i seriens fjerde og sidste sæson følger man karakteren Sana.

Sana er en ung norsk kvinde med marokkansk baggrund. Sana går med Hijab og er troende muslim. I serien deltager Sana i fester med sine kammerater og glæder sig til den såkaldte ’russetur’, men når det kommer til kærlighed hører det til ægteskabet er dette helst med en troende muslim. En dag møder hun Youssef, der er venner med Sanas bror. Selvom hun prøver at kæmpe i mod, drages hun til ham og efter mange forviklinger bliver de til slut kærester. Dette er baggrunden for den samtale, de unge kvinder i undervisningsmaterialet har i vindueskarmen på en skole i København.

Målgruppe
Samtaler om SKAM henvender sig til elever fra 7. klasse og op eller til deltager fra 14 år og op.

Lærermanual

Klik på nedenstående link for at downloade manual til ‘Samtaler om SKAM’

Lærermanual – Samtaler om ‘SKAM’

Video 1: Alkohol og fester
Temaet for denne film er alkohol og fester. For mange unge mennesker, er det at mødes for at feste, en naturlig del af ungdomslivet.  Men har fester en ramme, der kan inkludere alle unge mennesker? Hvad nu, hvis man ikke får lov af sine forældre til at deltage i fester – og hvad hvis man er af den type, der slet ikke bryder sig om at være i rum med fest, mange mennesker og alkohol?  Evin, Jeta, Hannah, Khaterah, Amria og Amina har samtaler om netop dette emne. Igen er samtalernes baggrund serien SKAM.

Video 2: Når man forelsker sig, uden for sin egen religion
Hvor stor er chancen for at en muslim forelsker sig, i en ikke-muslim? Den er ret stor. Men hvad gør man, når normen dikterer at kærlighed er noget der kommer i forlængelse af et ægteskab? Og hvad betyder det, at man blandes på tværs af etnicitet og religion? For karakteren Sana, i serien SKAM, har valget ikke været nemt, om end der findes en løsning i sidste ende. Men hvad er det, der afgør hvad der er rigtigt og forkert når vi forelsker os?

Video 3: Kærlighed uden kys og kram?
Kan man elske nogen og være kærester, uden at kysse, kramme eller gå i seng med hinanden? I denne film diskuteres det om det er muligt, og hvordan det har set ud for Sana i serien SKAM.

Det Normkritisk Stoleleg

På Lundehusskolen har man leget normkritisk stoleleg. Stolelegen er en sjov leg, hvor man kan være enten enig eller uenig i de udsagn, som bliver læst op.

Før I ser, hvordan det er gået på Lundehusskolen, synes vi, at I skal prøve at lave stolelegen selv. Det er egentligt ret nemt. Man starter med at lave en cirkel med stole, hvor alle sætter sig ned. Så læser læreren en række udsagn op, som du kan være enten enig eller uenig med. Hvis man er enig, så rejser man sig op og bytter plads med en anden, der har rejst sig op. Er du uenig, skal du bare blive siddende. Bagefter samler vi op i fællesskab.

Målgruppe
Den Normkritiske Stoleleg henvender sig til elever fra 4. klasse og op eller til deltagere fra alderen 6 år og op.

Lærermanual

Klik på nedenstående link for at downloade lærermanual til Den Normkritiske Stoleleg

Lærermanual – ‘Det Normkritiske Stoleleg’

Video 1: Drenge er bedre til sport…

Er drenge bedre til sport mens piger er bedst til ting som at tegne og male? Og får man lus, hvis man leger med nogen af det modsatte køn?

Eleverne fra Lundehusskolen har leget normkritisk stoleleg og giver deres bud på hvordan det hænger sammen.

Video 2: Er det svært at være en minoritet?

Er det sværere at være minoritetsetnisk eller homoseksuel i Danmark? Har du nogensinde set en superhelt med tørklæde?

Eleverne diskuterer efter de har leget den normkritiske stoleleg.

Video 3: Det er bedst at mor bestemmer aftensmaden

Er mødre bedre end fædre til at lave mad? Har de voksne altid ret eller kan de også tage fejl? Og ændrer vores normer sig over tid?

Kærlighed og knuste hjerter

Kærlighed og knuste hjerter er lavet som en podcast baseret på en sand historie. ’Samira’ er ikke på udkig efter en kæreste, men en dag vikles hun ind i en stor konflikt, da hendes bror opdager, at hun har en kæreste.

Podcasten medfølges af en række opgaver, der berører emner som kærlighed, social kontrol, normer for hvordan man er kærester og dét at have forskellig etnisk baggrund. Du kan bl.a. prøve at lave din egen podcast.

Navne og detaljer i podcasten er lavet om, for at bevare deltagernes anonymitet.

Målgruppe

Kærlighed og Knuste Hjerter henvender sig til studerende fra 7. klasse og op eller aldersgruppen 14 år og op.

Lærermanual

Klik på nedenstående link for at downloade lærermanual til Kærlighed og knuste hjerter

Lærermanual – Kærlighed og knuste hjerter

Klik her for at afspille podcasten: Kærlighed og knuste hjerter