Persondatapolitik

d. 24. maj 2018

 

 

Mino Danmarks dataansvar 

Vi behandler personoplysninger og har derfor vedtaget denne persondatapolitik, der kort fortæller dig, hvordan vi behandler dine personoplysninger til sikring af en gennemsigtig behandling. 

Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte formål og ud fra berettigede (legitime) interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige.  

Denne persondatapolitik er blevet opdateret i maj 2018 for at overholde den nye persondataforordning (GDPR). 

Kontaktoplysninger på den dataansvarlige 

Mino Danmark er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen. 

Kontaktperson: Anas Kababo 

Adresse: Sankt Peders Stræde 28 C, 1453 København 

CVR: 37528382 

Telefonnr.: 71993160 

Mail: anas@mino.dk 

Website: mino.dk 

Behandling af personoplysninger 

Vi behandler følgende personoplysninger: 

  • Medlemsoplysninger:
    • Almindelige personoplysninger:
      • Registrerings- og kontaktoplysninger som navn, adresse, indmeldelsesdato, telefonnummer, fødselsdato, e-mailadresse 
  • Oplysninger om ansatte og honorarmodtagere: 
    • Almindelige personoplysninger:  
      • Kontaktoplysninger som adresse, telefonnummer og e-mailadresse
      • Andre oplysninger om tillidsposter, andre hverv i relation til foreningen og bankkontonummer.
    • Personoplysninger, der er tillagt en højere grad af beskyttelse:
      • CPR-nummer 

Her indsamler vi oplysninger fra:

Normalt får vi oplysningerne fra dig. I nogle tilfælde kan der være andre kilder: 

  • Offentlige myndigheder, f.eks. nødvendige skatteoplysninger ved udbetaling af løn   

Foreningens formål med behandlingen af dine personoplysninger:

Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund.  

Lovlige grunde til behandling er særligt:  

  • Foreningens berettigede (legitime) interesser i at behandle dine oplysninger (interesseafvejningsreglen) 
  • At det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt med dig
  • Behandling efter lovkrav 
  • Behandling med samtykke 

Formålene:  

1. Formål med behandling af medlemsoplysninger:  

  • Foreningens medlemshåndtering, herunder kontingentopkrævning 
  • Som led i foreningens aktiviteter, herunder planlægning, gennemførelse og opfølgning 
  • Opfyldelse af lovkrav, herunder folkeoplysningsloven 
  • Levering af varer og ydelser du har bestilt  
  • Administration af din relation til os 

 2. Formål med behandling af oplysninger på ansatte og honorarmodtagere:  

  • Håndtering af deres hverv og pligter i foreningen 
  • Overblik over og forbedring af erfaringer og kompetencer, herunder kurser 
  • Opfyldelse af lovkrav 
  • Udbetaling af løn, godtgørelser, refusioner og lignende 
  • Administration af din relation til os 

Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser 

I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger på baggrund af interesseafvejningsreglen, vil denne behandling udelukkende være motiveret af berettigede (legitime) interesser som: 

  • Håndtering af dine medlemsrettigheder i henhold til vedtægterne m.v., herunder kommunikation i forbindelse med generalforsamlingen 
  • Opfyldelse af medlemspligter, herunder opkrævning og betaling af kontingent m.v.  
  • Afholdelse af andre sociale og faglige arrangementer 
  • Brug af situationsbilleder taget i foreningen, der afbilder en konkret aktivitet eller situation i foreningen  

Samtykke 

Oftest vil vores behandling af dine personoplysninger basere sig på et andet lovligt grundlag end samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der ikke er beskrevet ovenfor.  

Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give os besked om det.  

Når vi indhenter personoplysninger om børn og unge, foretager vi en vurdering af, om barnet selv er i stand til at afgive de pågældende personoplysninger. Hvis ikke, indhenter vi samtykke fra en forælder. Vores udgangspunkt er 15 år.  

Indsamler vi personoplysninger på børn via informationstjenester (apps og sociale medier), kan børn fra og med de er fyldt 13 år selv afgive samtykke.  

Videregivelse af dine personoplysninger 

Mino Danmark videregiver ikke persondata til 3. part. Oplysninger angående betaling og kreditkortinformation vil ikke være tilgængelige for andre end betaleren. 

Vi videregiver ikke personoplysninger til firmaer til markedsføring uden dit samtykke.   

Opbevaring og sletning af dine personoplysninger 

Medlemmer: 

Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra medlemskabets ophør og i overensstemmelse med følgende kriterier: 

  • Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 1 måned efter din udmeldelse af foreningen 

Lønnede ansatte og honorarmodtagere: 

Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier:  

  • Bogføringsbilag, herunder f.eks. lønbilag, skal gemmes i 5 år fra udløbet af det regnskabsår, som bilaget drejer sig om 
  • Andre relevante oplysninger til opfølgning og stillingtagen til eventuelle krav gemmes i 5 år efter arbejdet er ophørt 

Dine rettigheder 

Du har en række særlige rettigheder efter persondataforordningen, når vi behandler personoplysninger om dig: 

  • Retten til at blive oplyst om behandlingen af data 
  • Retten til indsigt i egne personoplysninger 
  • Retten til berigtigelse  
  • Retten til sletning  
  • Retten til begrænsning af behandling 
  • Retten til dataportabilitet (udlevering af data i et almindeligt anvendt format) 
  • Retten til indsigelse  

Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du øverst.  

Hvis du f.eks. henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt. 

Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet. 

Revidering af persondatapolitikken  

Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i denne persondatapolitik fra tid til anden. Ved ændringer vil datoen øverst i persondatapolitikken blive ændret. Den til enhver tid gældende persondatapolitik vil være tilgængelig på vores websted. Ved væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom.