Ser du mig? Mino Danmarks nye kampagnefilm

Oprettet: 28-09-2020

Mino Danmark har lanceret en ny kampagnefilm Ser du mig?, der vil udfordre de ensidige forestillinger om minoritetsetniske danskere. Det første døgn blev kampagnefilmen set af mere end 250.000 mennesker på Facebook og Instagram, der var med til at dele budskabet om, at alle har ret til at være danskere på deres egne præmisser.

Med 30 unikke scener og over 90 medvirkende i kampagnefilmen viser Mino Danmark, at minoritetsetniske borgere ikke er en homogen gruppe, men derimod består af utallige nuancerede og komplekse individer. I Ser du mig? har de medvirkende fået plads til at definere sig selv og insistere på, at ingen andre kan eller skal definere dem. De vil ses og høres, som dem de selv vælger at være.

Forperson i Mino Danmark, Moussa Mchangama udtaler, at “med de store samfundsdebatter om racisme og minoriteter, som vi har herhjemme, er det helt afgørende, at vi husker og ved, at minoritetsperspektiver og oplevelser er en vidunderlig multifacetteret og dybt kompleks størrelse. I stedet for at reducere os til én samlet helhed ønsker vi at bidrage med nuancerne, forskellighederne og personlighederne for at fortsætte samtalen og arbejdet for minoritetspersoners rettigheder, samfundsdeltagelse og sikkerhed på en engagerende måde.”

Ser du mig? giver et indblik i livet som borger med minoritetsetnisk baggrund. Et liv og en hverdag som både er præget af forskelsbehandling og fremmedgørelse – men samtidig af glæde, kærlighed, udfordringer og personlig udvikling. 

I en blanding af små scener og portrætter medvirker nogle af landets mest fremtrædende debattører, aktivister og kunstnere som alle, på hver sin måde, bruger deres stemme og platform til at udtrykke sig og kæmpe for retten til at være dem selv. Scenerne præsenterer blandt andet studerende, dansere, krigsveteraner, elskere, fodboldfans, venner og hverdagshelte. Den tydeliggør, at minoritetsetniske borgere er mere end deres hudfarve. Rammesat af scener som Nationalmuseet, Frederiksberg Slot og Axelborg indskriver filmen sig ind i dansk kulturarv med et nutidigt perspektiv på, hvad det danske samfund er formet af. De mange forskellige medvirkende og de forskellige kulturelle institutioner bidrager samlet til et repræsentativt billede af det Danmark, som vi alle er en del af. 

Med kampagnefilmen vil Mino Danmark fortsætte arbejdet med at synliggøre forskelligheden blandt minoritetsetniske danskere og vise unge, der vokser op i dag, at der er nogen, som de kan spejle sig i.

“Ser du mig?” kan ses på Mino Danmarks Facebookside og Instagramprofil.

Følg os